.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چند نکته اساسی در فرهنگ رانندگي
دكتر فرهاد صالحيان *
چند نکته اساسی در فرهنگ رانندگي

شمال نیوز: همانگونه كه مطلع هستيد كساني كه در امور زندگي و جامعه نظم و انضباط را مورد توجه قرار نمي‌دهند و توجه به اين موضوع ندارند كه عدم رعايت نظم خصوصاً نظم عمومي در جامعه باعث بسياري از مشكلات براي ديگران خواهد بود. يكي از موارد مربوط به مسير و جهت عبور در جاده‌ها مي‌باشد. در ذيل به چند نكته اساسي در رعايت اين موارد طبق آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي مي‌پردازيم :

 
مسير و جهت عبور


1- رانندگان كليه وسايل نقليه موظفند از خط عبور يا مسير عبوري سمت راست راه حركت نمايند. مگر در موارد زير:

الف: هنگام سبقت گرفتن از وسيله نقليه جلو
ب: هنگامي كه سمت راست راه به هر علتي مسدو و قابل عبور نباشد
ج- هنگام گردش به چپ

2- در راههايي كه خط‌كشي شده، وسايل نقليه بايد در مسير بين خطوط حركت كنند و از آن خارج نشوند و در صورت نياز به خروج و تغيير خط حركت، احتياط كامل را نموده و ابتدا با استفاده از چراغ راهنما و يا با دادن علامت، رانندگان وسايل نقليه ديگر را از قصد خود آگاه سازند و سپس با رعايت حق تقدم عبور وسايل نقليه‌اي كه در خطوط كناري در حركت هستند وارد خطهاي عبوري ديگر شوند. در راههايي كه خط‌كشي ندارند هرگونه تغيير مسير حركت به چپ و راست ممنوع است. مگر با رعايت احتياط و دادن علامت و رعايت حق تقدم عبور وسايل نقليه هم مسير و مجاور. همچنين انحراف و تجاوز وسايل نقليه به مسير مقابل (مخالف) ممنوع است. مگر در موارد سبقت مجاز و با رعايت ضوابط سبقت.

3- در راههايي كه عبور وسايل نقليه كند رو مجاز اعلام گرديده‌اند. رانندگان اين گونه وسايل نقليه در هر حال مكلفند از اولين خط عبور سمت راست يا محل‌هايي كه براي عبور آنها تعيين شده حركت نمايند.


نكات عمومي پسنديده در رانندگي

همانگونه كه مطلع هستيد با آگاهي از رفتارهاي صحيح و درست در هر فعاليت، مي‌توان با ديگران ارتباط بهتري را برقرار نمود و بيشتر مورد احترام و اعتماد واقع شد و در نتيجه، موفقيت‌هاي بيشتري را كسب نمود. يكي از رفتارهاي صحيح كه مي‌توانيم در جامعه گسترش دهيم فرهنگ صحيح رانندگي مي‌باشد. از اين رو در ذيل به گوشه‌اي از رفتارهاي پسنديده اخلاقي و اصول شهروندي كه در حفظ نظم جامعه نقش مهمي ايفاد مي‌كنند اشاره مي‌شود:

1- كمربند ايمني را قبل از حركت ببنديد (نه بعد از اين كه حركت نموديد).

2- قبل از حركت، قسمتهاي مهم ماشين خود را كنترل كنيد (تا از كاركرد صحيح آن‌ها مطمئن نشده‌ايد حركت نكنيد).

3- با عصبانيت و تهاجمي رانندگي نكنيد.

4- هنگام رانندگي در خيابان يا جاده چيزي به بيرون پرتاب نكنيد (در صورت لزوم به همراهان خويش نيز تذكر دهيد).

5- در لحظات سخت رانندگي، هميشه اين واقعيت را به خود يادآوري كنيد كه در زندگي شهرنشيني، رانندگي در سطح شهر نيازمند صبر و حوصله و گذشت فراوان است (پس صبور باشيد، گذشت كنيد و خونسردي خود را حفظ كنيد).

6- در مسيرهايي كه براي اولين بار رانندگي مي‌كنيد، احتياط بيشتري به خرج دهيد.

7- در حفظ و نگهداري علائم راهنمايي و رانندگي در كنار جاده و خيابان بكوشيد و اگر تابلوي كنار جاده يا خيابان داراي مشكلي مي‌باشد به عوامل راهداري و يا پليس گزارش دهيد. (در صورت مشاهده كسي كه به علائم رانندگي آسيب مي‌رساند محترمانه به او تذكر دهيد و بي‌تفاوت نگذريد).
8- وقتي قصد توقف داريد، در مكاني توقف كنيد كه باعث ترافيك نشود و مزاحم حركت روان ديگر ماشين‌ها نشويد.

9- در هنگام خستگي يا خواب‌آلودگي رانندگي نكنيد (به چشمان خسته خود اعتماد نكنيد).

10- خط سبقت را (با كند حركت كردن) مسدود نكنيد. هر چه سريعتر آن را ترك كنيد تا ديگران بتوانند راه خود را ادامه دهند.

11- اگر كسي خواست از شما سبقت بگيرد ولي نتوانست (به خاطر اين كه ماشيني از رو به رو مي‌آيد). با كم كردن سرعت اجازه دهيد به خط برگردد (تا از يك تصادف جلوگيري كنيد).
12- چراغ راهنماي ماشين خويش را بعد از گردش به راست يا چپ و ... خاموش كنيد تا باعث گمراهي ديگران نشود.

13- هميشه قبل از توقف در كنار خيابان يا جاده تا تغيير جهت، با زدن چراغ راهنما، رانندگان پشت سر خود را آگاه سازيد. (از چراغ راهنما به خوبي استفاده نماييد).

14- در روزهاي باراني يا مسيرهايي كه آب در جاده رها شده است مواظب باشيد آب بر روي عابران پياده پاشيده نشود.

15- اگر ماشيني در وسط خيابان خراب شده است و حركت نمي‌كند از زدن بوق ممتد، خودداري كنيد و با خونسردي اجازه دهيد تا مشكل به طريقي حل شود.

16- به عنوان راننده، در هنگام رانندگي، تمام حواس خود را به رانندگي معطوف نموده و براي ديدن صحنه‌هايي كه از دست داده‌ايد سر خود را برنگردانيد.

17- در حين رانندگي از خوردن، آشاميدن، صحبت كردن با تلفن همراه، عكس گرفتن، تلوزيون نگاه كردن و يا هر كار ديگر كه باعث حواس‌پرتي مي‌شود بپرهيزيد.

18- در هنگام رانندگي از خط ممتد عبور نكنيد يا سبقت نگيريد (تصوير كنيد خط ممتد، ديوار است، با آن برخورد نكنيد).

19- اگر در طول مسير، با چاله يا مانع خطرناكي مواجه شديد كه ممكن است بعضي‌ها متوجه آن نشوند آن ها را به طريقي آگاه كنيد و يا اگر در بين راه سنگ يا مانع خطرناكي افتاده باشد كه شايد به ديگران آسيب برساند، در صورت ا امكان آن را برداريد.

20- در صورت امكان، به كساني كه در جهت تغيير و راه اندازي وسيله نقليه خود به كمك نياز دارند كمك كنيد.

21- هنگام حمل بار يا اشيايي كه ممكن است براي ديگران خطرآفرين باشد ، علائم هشدار دهنده نصب كنيد.

22- درتصادفات جزيي كه ميزان خسارت ناچيز است، شايسته است ماشين‌هاي خود را كنار بكشيد و مزاحم رفت و آمد ديگران نشويد. همچنين بعد از بروز تصادف، سريعا با گذاشتن مثلث خطر، مخروط و يا به هر طريق ممكن، ديگران را آگاه سازيد تا آنها بتوانند سرعت خود را كنترل كنند و با احتياط از كنار شما عبور نمايند. (باعث تصادف ديگري نشويد).

23- پس از اتمام كارشناسي تصادف، شايسته است شيشه و قطعات خرد شده را از سطح جاده جمع نماييد (تا باعث پنچري ديگر ماشين‌ها و بروز تصادف ديگري نشود).

24- در پشت چراغ قرمز، بر روي خطوط ويژه عبور عابران پياده توقف نكنيد. هنگام سبز شدن چراغ راهنما، با احتياط حركت كنيد.

25- در سراشيبي، پس از پارك وسيله نقليه خود، با گذاشتن مانع مقابل لاستيك‌ها، از حركت ناگهاني آن جلوگيري نماييد.

26- هنگام رانندگي در شب، طول كاميون يا ... را با روشن نمودن لامپهايي در اطراف آن مشخص كنيد (تا رانندگان ديگر دچار خطا نشوند).

27- هنگام حمل يا پس از تخليه بار مواظب باشيد تا سنگ يا اشياي ديگر به بيرون پرتاب نشود. (گاهي وجود بطري در سطح خيابان يا جاده مي‌تواند باعث چندين تصادف دلخراش شود).

28- از نصب تصاوير يا نوشتن كلمات يا اشعار، در پشت وسيله نقليه خويش، خودداري نماييد (چون ممكن است باعث حواس پرتي ديگر رانندگان شود).

29- از بوق‌هاي مخصوص بيابان،در خيابان و مناطق مسكوني استفاده نكنيد.

30- براي سوار يا پياده نمودن مسافر شايسته نيست در وسط خيابان توقف كنيد (در مكاني توقف كنيد كه باعث ترافيك نشويد).

31- زماني كه خسته، خواب آلود، خشمگين و مضطرب مي‌باشيد از رانندگي كردن اجتناب كنيد.
32- هيچ چيز را به خود نگيريد. شتابزده تصميم‌گيري نكنيد شايد راننده مورد نظر شما عجله داشته باشد. عصباني باشد، راه را گم كرده و يا به فن رانندگي آشنايي كامل ندارد. همواره خونسردي خود را حفظ كنيد.

33- رانندگي يك فن است. راننده خوب بايد به همه ريزه‌كاري‌هاي آن آشنا باشد. لذا قبل از رانندگي ابتدا با قوانين و مقررات آن آشنايي يابيد.

34- روشن كردن چراغهاي خودرو در هنگام غروب و سحر (هواي گرگ و ميش) و هنگام ريزش برف و باران، همانطور كه ميدان ديد شما را بيشتر مي‌كند، كمك زيادي به ساير رانندگان در ديدن خودرو شما و تخمين فاصله واقعي مي‌كند.

35- در آغاز بارش باران، قطرات باران با گرد و خاك و آثار باقيمانده از لاستيك و روغن وسايل نقليه در سطح جاده تركيب شده، سطح لغزنده‌اي را بوجود مي‌آورد كه احتمال سر خوردن وسايل نقليه را افزايش مي‌دهد. بنابراين با شروع بارش باران از سرعت خود بكاهيد.

36- هيچگاه هنگامي كه مانعي مثل عابر يا اتومبيل درمسير راه شما قرار گرفت، سرعت خود را زياد نكنيد در اين مواقع ترمز اولين كاري است كه مي‌بايست انجام دهيد.

37- ورود به شانه خاكي جاده با سرعت بالا، مساوي با انحراف و چپ شدن خودرو است.

38- هرگاه تصادفات رانندگي منجر به خسارت مالي گردد به نحوي كه امكان حركت از وسيله نقليه سلب نشده باشد، رانندگان موظفند بلافاصله وسيله نقليه را براي رسيدگي و بازديد كارشناس تصادفات در محل حادثه، به سمت راست جاده منتقل كند تا موجب سد معبر ديگر وسايل نقليه عبوري نگردد.

39- هيچگاه در حين رانندگي در آزادراهها و بزرگراهها و ورودي و خروجي آنها به عقب نرانيد. اين عمل احتمال برخورد با ديگر وسايل نقليه را بوجود مي‌آورد.

40- چراغ‌هاي اتومبيل تنها براي آن كه جلوي خود را مشاهده نماييد نصب نشده‌اند؛ بايد امكان ديده شدن شما را هم براي ديگران مهيا كند، پس حتما چراغ‌هاي كوچك، مه‌شكن يا حتي اصلي را پيش از غروب، در شرايط مه‌گرفتگي، بر اساس رنگ خودرو و خلاصه روز يا شب، بر حسب محدوديت‌هاي ديد و به منظور افزايش امكان ديده شدن روشن كنيد.

41- ميزان بودن فرمان خودرو، باد درون لاستيك‌ها، صحت عملكرد جلوبندي و سيستم ترمز و ... را به طور مداوم بررسي نماييد. تا ميزان بودن هر يك مي‌تواند عاملي در جهت بروز تصادفات جاده‌اي باشد.

42- هر راننده‌اي كه در جاده تردد مي‌نمايد مي‌بايست به قانون دو ثانيه‌ آشنايي داشته و آن را رعايت كند. بدين صورت كه وقتي خودروي جلويي از كنار يك جسم ثابت مانند درخت يا تير چراغ برق عبور كرد به آرامي بشماريد (هزار و يك، هزار و دو) اگر قبل از اتمام شمارش، شما هم به آن جسم رسيديد، يعني خيلي نزديك به خودروي جلويي هستيد.

43- قابليتها و محدوديت‌هاي خودرويتان را بدانيد و اين نكته را به خاطر داشته باشيد خودروهاي قديمي قابليتهاي خودروهاي جديد را ندارند. بيش از توان خودرويتان سرعت نگيريد و طوري رانندگي كنيد كه بتوانيد در موقع لزوم و به موقع ترمز كنيد.

44- مسئوليت‌پذير باشيد و هنگامي كه پشت فرمان مي‌نشينيد مسئول مراقبت از جان خود، سرنشينان، عابران پياده و ساير رانندگان هستيد. از رفتارهاي پر خطر اجتناب كنيد.

45- گاهي يك تصميم اشتباه پشت فرمان مي‌تواند آينده فرد يا افرادي را تيره و تار كند و حتي موجب مرگ آنها شود....

46- راننده بايد آگاهي باشد كه در جعبه اتومبيل هيچگاه ظروف محتوي بنزين و سيلندرهاي گاز پيك‌نيك و موارد مشابه را كه قابليت انفجار دارند قرار ندهد.

47- راننده مي‌بايست توصيه‌هاي زير را قبل از حركت خودرو مد نظر داشته باشد: 2-1- بهمراه داشتن علائم هشدار دهنده، چراغ قوه، آچار، لوازم يدكي و ... 2-2- زنجير چرخ و زاپاس 2-3- چك كردن سالم بودن كمربند ايمني 2-4- كپسول آتش نشاني 2-5- كيف محتوي لوازم كمكهاي اوليه

48- شماره تلفن‌هاي ضروري (پليس راه، امداد و نجات و ساير شماره تلفن‌هاي مربوط به سازمان‌هاي امدادي) را داشته باشيد تا در صورت نياز بتوانيد سريعا با اين مركز تماس بگيريد.

49- سعي نماييد حتي‌الامكان هر چند كيلومتر يكبار در محلي مطمئن پارك نموده و با بستن چشم‌هاي خود خستگي ديد را برطرف نموده و در ضمن به موتور اتومبيل خود هم استراحت داده‌ايد.

50- در زمان رانندگي دقت نماييد كه با دو دست خود فرمان را بگيريد. اين عمل در زمان تركيدن لاستيك و يا فرار از حادثه‌هاي احتمالي كمك موثري است.

51- هر اتومبيل براي تعداد محدودي سرنشين ساخته و برنامه‌ريزي فني شده است لذا از سوار كردن سرنشين اضافه به بهانه‌هاي مختلف اكيدا خودداري نماييد.

 

* مديركل دفتر آمار ، ايمني و ترافيك

سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.146 seconds.